Zorg
We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is.
Van al onze leerlingen worden beschermende, belemmerende factoren en de daarbij behorende onderwijsbehoeften in kaart gebracht. Een beredeneerd (lesstof) aanbod wordt hierop afgestemd. Door het voeren van een goed klassenmanagement waarin leerlingen ook leren zelfstandig te werken, is de leerkracht in staat om af te stemmen op wat onze leerlingen nodig hebben en hen te begeleiden in hun ontwikkeling.
Om het ontwikkelproces te volgen, observeren en evalueren we dagelijks. We hanteren o.a. het CITO-LVS om leeropbrengsten te volgen en we hanteren o.a. de Klimaatschaal om het welbevinden van onze leerlingen te volgen.Indien nodig kunnen we extra zorg afstemmen op de individuele onderwijsbehoeften van een leerling.
De centrale figuur bij zorg en begeleiding is de leraar. De Intern begeleider (IB-er) heeft een coördinerende taak. Ouders worden nauw betrokken bij het ontwikkelproces van hun kind. Wanneer er bijvoorbeeld op het gebied van de sociaal- emotionele ontwikkeling, gedrag, motorische ontwikkeling, leerontwikkeling zorgen zijn, dan streven we altijd naar samenwerking met de ouder(s)/verzorger. Wij vinden het op onze school dan ook heel gewoon om ouders in te schakelen bij een stukje extra leerhulp. Deze ouders werken allemaal onder leiding en aansturing van de leerkracht en/of IB-er.
Hoe de zorg is ingericht en wordt georganiseerd op de JPS is terug te vinden in het Schoolplan.