Missie en visie

 

Missie

Op de JPS bereiden we leerlingen optimaal voor op het vervolgonderwijs. Wij werken samen met ouders aan de ontwikkeling van een kind als volwaardige respectvolle burger in een veilige omgeving op basis van wederzijds respect en vertrouwen in elkaar. Wij willen leerlingen zoveel als mogelijk vaardigheden meegeven waardoor ze optimaal kunnen functioneren in hun verdere leven.

Kijkend naar onderwijs- en ontwikkelbehoeften besteden we naast het leerproces ook veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, zodat onze leerlingen optimaal worden voorbereid op het vervolgonderwijs. Naast kennisoverdracht besteden we veel aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen.

 

Kernwaarden

Onze kernwaarden zijn:

Gastvrij

Respect

Duidelijkheid

Enthousiast

Gezamenlijk

 

Identiteit en burgerschap

De JPS is een school met de katholieke identiteit. Wij hebben contacten met de parochie in Drunen ter voorbereiding van de communie en het vormsel. De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is integraal verweven in het onderwijs. De JPS is gericht op de eigenheid van elk kind en de diversiteit binnen de eigen groep, de school, de woonomgeving en de maatschappij. Het gaat ons niet alleen om het verwerven van kennis en praktische vaardigheden, maar vooral ook om de vorming tot volwaardige mensen in persoonlijk, sociaal en ook levensbeschouwelijk opzicht.

Op onze school proberen we in het dagelijkse leven vanuit de katholieke gedachte te werken en de kinderen te begeleiden. Dat wil niet zeggen, dat we niet voor andere gezindten open staan, want iedereen is welkom op onze school met respect voor onze visie. We vinden dus ook diverse kinderen van andere gezindten op onze school.

De vieringen vanuit het christelijke geloof zoals Kerst, Pasen, Pinksteren worden aan alle kinderen aangeboden; we gaan daarin niet heel dogmatisch te werk, maar op een open, christelijke manier, met respect voor ieders eigen overtuiging. Onze manier van omgaan met de geloofsovertuiging is een aanvullende rol op de eerste opvoedingssituatie, het gezin.

 

Visie van de JPS

Het lesgeven is de kern van ons werk. Oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gehoord en gezien voelt, is van pedagogisch belang. Zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, reflecterend vermogen en samenwerking spelen daarbij een belangrijke rol.

Didactisch gezien leggen we het accent op:

· Interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs en het onderwijs aansluiten op hun belevingswereld door

· Thematisch Onderwijs en aan te sluiten bij de actualiteit

· Onderwijs op maat geven: differentiëren

· Gevarieerde werkvormen hanteren

· Een kwaliteitsvolle instructie verzorgen

· Leerlingen zelfstandig (samen) laten werken

Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt leerlingen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven passende instructie en leerlingen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Leren van en met elkaar staat hierbij centraal. Leerlingen voelen zich betrokken bij hun eigen leerproces. Ze reflecteren op hun werk, aanpak en gedrag. Indien er extra ondersteuningsbehoeften zijn dan wordt dit aangeboden d.m.v. verlengde instructie of extra individuele ondersteuning.